dnes je 18.10.2024

Input:

Vnitřní předpis zaměstnavatele o zajištění rovného zacházení se všemi zaměstnanci a o zákazu diskriminace

1.1.2015, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.2.1
Vnitřní předpis zaměstnavatele o zajištění rovného zacházení se všemi zaměstnanci a o zákazu diskriminace

JUDr. Věra Bognárová

 

VNITŘNÍ PŘEDPIS ZAMĚSTNAVATELE O ZAJIŠTĚNÍ ROVNÉHO ZACHÁZENÍ SE VŠEMI ZAMĚSTNANCI A O ZÁKAZU DISKRIMINACE

 

 

Zaměstnavatel ................................. (uvést jeho přesné označení, sídlo, IČ),

zastoupený ..............

 

vydávám tento

 

vnitřní předpis

o zajištění rovného zacházení se všemi zaměstnanci a o zákazu diskriminace

 

1. Vedoucí zaměstnanci jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky, odměňování za práci a o poskytování jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty, o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného postupu v zaměstnání a přijímat taková opatření ve své řídící činnosti, aby nedocházelo k přímé ani nepřímé diskriminaci zaměstnanců z důvodu rasy, etnického původu, národnosti, pohlaví, sexuální orientace, věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání, víry či světového názoru.

 

2. Přímou diskriminací je takové jednání, včetně opomenutí, kdy se s jedním zaměstnancem zachází méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jiným zaměstnancem ve srovnatelné situaci, a to z některého důvodu uvedeného v bodě 1. Nepřímou diskriminací je takové jednání nebo opomenutí, kdy na základě zdánlivě neutrálního ustanovení, kritéria nebo praxe je z některého z důvodů uvedených v bodě 1 zaměstnanec znevýhodněn oproti ostatním. Za diskriminaci se považuje také obtěžování, sexuální obtěžování, pronásledování, pokyn k diskriminaci a navádění k diskriminaci. Za diskriminaci z důvodu pohlaví se považuje i diskriminace z důvodu těhotenství, mateřství nebo otcovství a z důvodu pohlavní identifikace.

 

3. Zaměstnanec, který se cítí být diskriminován z některého z důvodů uvedených v bodu 1, se může obrátit se stížností na .........(uvést pověřeného vedoucího zaměstnance nebo útvar), který je povinen stížnost prošetřit.

 

4. V případě, že došlo k diskriminaci, je příslušný vedoucí zaměstnanec povinen zajistit, aby od diskriminačního jednání nebo opomenutí bylo neprodleně upuštěno a přijmout taková opatření, aby k diskriminaci již na pracovišti nemohlo dojít.

 

5. Zaměstnanci ...... (uvést útvar zajištující přijímání nových zaměstnanců) jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňujícími právo na zaměstnání tak, aby nedocházelo k přímé ani nepřímé diskriminaci z důvodu pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, národnosti, státního občanství, sociálního původu, rodu, jazyka, zdravotního stavu, věku, náboženství či víry, majetku, manželského a rodinného stavu nebo povinností k rodině, politického nebo jiného smýšlení, členství a činnosti v politických stranách nebo politických hnutích, v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů.

 

6. Fyzická osoba uplatňující právo na zaměstnání, která se cítí být diskriminována z některého z důvodů uvedených v bodu 5, se může obrátit se stížností na .........(uvést pověřeného vedoucího zaměstnance nebo útvar), který je povinen stížnost prošetřit a došlo-li k diskriminaci, zjednat nápravu.

 

7. Tento předpis nabývá účinnosti dnem: ....................

 

 

 

 

 

......................................................

razítko zaměstnavatele a podpis

oprávněného zástupce

 

 

Komentář:

 

Antidiskriminační zákon s účinností od 1. 9. 2009,blíže vymezuje právo na rovné zacházení a zákaz diskriminace mimo jiné i ve věcech práva na zaměstnání a přístupu k zaměstnání, přístupu k povolání, ve věcech pracovních poměrů a jiné závislé činnosti, včetně odměňování a ve věcech členství a činnosti v odborových organizacích, radách zaměstnanců nebo organizacích zaměstnavatelů, včetně výhod, které tyto organizace svým členům poskytují. Fyzická osoba má právo v právních vztazích, na které se vztahuje antidiskriminační zákon (tedy i zaměstnanec v pracovněprávním vztahu), na rovné zacházení a na to, aby nebyla diskriminována.


Antidiskriminační zákon je zákon obecný, další právní předpisy upravující rovné zacházení (např. zákon o zaměstnanosti, zákoník práce) jsou ve vztahu k němu ve vztahu speciálním a v případě rozporu se použijí přednostně.

 

Zákon o zaměstnanosti upravuje problematiku rovného zacházení a zákazu diskriminace při uplatňování práva na zaměstnání v § 4, kde je stanoveno, že účastníci pracovněprávních vztahů jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi fyzickými osobami uplatňujícími právo na zaměstnání. Za nerovné zacházení se nepovažuje rozlišování, které stanoví zákon o zaměstnanosti nebo zvláštní právní předpis (antidiskriminační zákon). Při uplatňování práva na zaměstnání je zakázána přímá i nepřímá diskriminace z důvodu pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, národnosti, státního občanství, sociálního původu, rodu, jazyka, zdravotního stavu, věku, náboženství či víry, majetku, manželského a rodinného stavu nebo povinností k rodině, politického nebo jiného smýšlení, členství a činnosti v politických stranách nebo politických hnutích, v odborových organizacích nebo organizacích zaměstnavatelů. Diskriminace z důvodu těhotenství nebo mateřství se považuje za diskriminaci z důvodu pohlaví. Za diskriminaci se považuje i jednání zahrnující podněcování, navádění nebo vyvolávání nátlaku směřujícího k diskriminaci.

 

Za diskriminaci se však nepovažuje rozdílné zacházení z výše uvedeného důvodu, pokud z povahy zaměstnání nebo souvislostí vyplývá, že tento důvod představuje podstatný a rozhodující požadavek pro výkon zaměstnání, které má fyzická osoba vykonávat, a který je pro výkon tohoto zaměstnání nezbytný; cíl sledovaný takovou výjimkou musí být oprávněný a požadavek přiměřený.

Za diskriminaci se rovněž nepovažují zákonem stanovená opatření, jejichž cílem je předcházení nebo vyrovnání nevýhod, které vyplývají z příslušnosti fyzické osoby ke skupině vymezené některým z výše uvedených důvodů a opatření přijímaná podle § 6 odst. 1 písm. e) a § 8 odst. 1 písm. c) zákona o zaměstnanosti.

 

Přímou diskriminací se podle § 4 zákona o zaměstnanosti rozumí jednání, kdy je, bylo nebo by bylo na základě rozlišování podle vymezených diskriminačních důvodů s fyzickou osobou zacházeno méně příznivě, než se zachází nebo zacházelo nebo by se zacházelo s jinou osobou ve srovnatelné situaci.

 

Nepřímou diskriminací se podle § 4 zákona o zaměstnanosti rozumí jednání, kdy zdánlivě neutrální rozhodnutí, rozlišování nebo postup znevýhodňuje či zvýhodňuje fyzickou osobu vůči jiné na základě rozlišování podle vymezených diskriminačních důvodů. Nepřímou diskriminací z důvodu zdravotního stavu je i odmítnutí nebo opomenutí přijmout opatření, která jsou v konkrétním případě nezbytná, aby fyzická osoba se zdravotním postižením měla přístup k zaměstnání. Za nepřímou diskriminaci se nepovažuje, pokud zdánlivě neutrální rozhodnutí, rozlišování nebo postup jsou objektivně odůvodněny cílem a prostředky k dosažení uvedeného cíle jsou přiměřené a nezbytné, nebo pokud u osob se zdravotním postižením je právnická nebo fyzická osoba povinna učinit vhodná opatření k odstranění nevýhod vyplývajících z takového rozhodnutí, rozlišování nebo postupu.

 

Obtěžováním se podle § 4 zákona o zaměstnanosti rozumí jednání, které je druhou fyzickou osobou oprávněně vnímáno jako nevítané, nevhodné nebo urážlivé a jehož záměr nebo důsledek vede ke snížení důstojnosti fyzické osoby nebo k vytváření nepřátelského, ponižujícího nebo zneklidňujícího prostředí.

 

Sexuálním obtěžováním se podle § 4 zákona o zaměstnanosti rozumí jakákoliv forma nežádoucího ústního nebo jiného než ústního projevu sexuální povahy, jehož cílem nebo výsledkem je narušení důstojnosti osoby, zejména když se vytváří zastrašující, nepřátelské, ponižující, pokořující nebo urážející prostředí. Podle § 4 zákona o zaměstnanosti obtěžování z důvodu příslušnosti k pohlaví, sexuální orientace, rasového nebo etnického původu, zdravotního postižení, věku, náboženství či víry a sexuální obtěžování se považuje za diskriminaci.

 

Dojde-li při uplatňování práva na zaměstnání k porušování práv a povinností vyplývajících z rovného zacházení nebo k diskriminaci, pak podle § 4 zákona o zaměstnanosti má fyzická osoba právo se domáhat, aby bylo upuštěno od tohoto porušování, aby byly odstraněny následky tohoto porušování a aby jí bylo dáno přiměřené zadostiučinění. Pokud byla ve značné míře snížena důstojnost fyzické osoby nebo její vážnost a nebylo postačující zajištění výše uvedené nápravy, má právo na náhradu nemajetkové újmy v penězích. Výši náhrady určí na návrh fyzické osoby soud s přihlédnutím k závažnosti vzniklé újmy a k okolnostem, za nichž k porušení práv a povinností došlo.

 

Zákoník práce upravuje problematiku rovného zacházení a zákazu diskriminace zejména v § 16, v § 17 (kde je stanoveno, že právní prostředky ochrany před diskriminací v pracovněprávních vztazích upravuje antidiskriminační zákon) a v § 110 (kde je stanoveno, že za stejnou práci nebo za práci stejné hodnoty přísluší všem zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda, plat nebo odměna z dohody).

 

Novelizací zákoníku práce s účinností od 1. 1. 2012 byl zrušen § 14, který stanovil, že výkon práv a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů nesmí bez právního důvodu zasahovat do práv a oprávněných zájmů jiného účastníka pracovněprávního vztahu a nesmí být v rozporu s dobrými mravy. Stejná zásada však platí i pro období po 1. 1. 2014, ale na základě § 2 odst. 3 občanského zákoníku, který se pro pracovněprávní vztahy použije za podmínky, že zákoník práce neobsahuje zvláštní právní úpravu. Zásada obecně vztahujicí se pro všechny občanskoprávní vztahy, mezi které patří i vztahy pracovněprávní, proto již není v jednotlivých zákonech opakována. Zaměstnavatel nesmí zaměstnance jakýmkoliv způsobem postihovat nebo znevýhodňovat proto, že se zákonným způsobem domáhá svých práv vyplývajících z pracovněprávních vztahů.

 

Zákoník práce v § 16 stanoví, že zaměstnavatelé jsou povinni zajišťovat rovné zacházení se všemi zaměstnanci, pokud jde o jejich pracovní podmínky, odměňování za práci a o poskytování jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty, o odbornou přípravu a o příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného postupu v zaměstnání. V pracovněprávních vztazích je zakázána jakákoliv diskriminace. Za diskriminaci se však nepovažuje rozdílné zacházení, pokud z povahy pracovních činností vyplývá, že toto rozdílné zacházení je podstatným požadavkem nezbytným pro výkon práce. Účel sledovaný takovou výjimkou musí být oprávněný a požadavek přiměřený. Za diskriminaci se rovněž nepovažují opatření, jejichž účelem je odůvodněno předcházení nebo vyrovnání nevýhod, které vyplývají z příslušnosti fyzické osoby ke skupině vymezené některým z důvodů uvedených v antidiskriminačním zákonu.

 

Podle antidiskriminačního zákona se zajišťováním rovného zacházení rozumí přijetí opatření, která jsou podmínkou účinné ochrany před diskriminací a která je možno s ohledem na dobré mravy požadovat vzhledem k okolnostem a osobním poměrům toho, kdo má povinnost rovné zacházení zajišťovat. Za zajišťování rovného zacházení se považuje také zajišťování rovných příležitostí. Zaměstnavatelé jsou povinni ve věcech práva na zaměstnání a

Nahrávám...
Nahrávám...